W ostatni czwartek przedstawiciele projektu wzięli udział w XXXIII sesji Rady Dzielnicy XV Mistrzejowice prezentując jego założenia i odpowiadając na pytania radnych. Prezentujemy ich listę wraz z odpowiedziami.
- W jaki sposób tramwaj będzie przekraczał ul. Dobrego Pasterza?
Odpowiedź: Na wysokości Parku Wodnego przetnie jezdnię i znajdzie się po jej północnej stronie, po czym wjedzie w ul. Krzesławicką.
- Czy linia tramwajowa będzie zintegrowana z planowanym premetrem?
Odpowiedź: Tramwaj do Mistrzejowic i premetro będą miały wspólny odcinek pomiędzy przystankami „Rondo Polsadu” i „Park Wodny”, a planowany tunel będzie przystosowany do obsługi wagonów premetra. Oba warianty przebudowy ronda Młyńskiego (naziemny i z tramwajem na poziomie -1) przewidują rozwiązania pozwalające włączyć premetro w ul. Pilotów. Projekt nie obejmuje na tym etapie rozwiązań dotyczących poprowadzenia linii premetra wzdłuż ul. Dobrego Pasterza i jej włączenia do linii KST IV.
- W jaki sposób tramwaj będzie przecinał ul. Bohomolca? Skoro z linii może korzystać nawet 40 tramwajów na godzinę, zachodzi obawa o układu drogowego w tym rejonie. Odpowiedź: Tramwaj przejedzie na wschodnią stronę ul. Bohomolca pomiędzy skrzyżowaniami z ul. Kniażnina i z ul. Marchołta. Na skrzyżowaniu Bohomolca – Kniaźnina pojawi się dodatkowa sygnalizacja świetlna, a rozwiązania docelowe na skrzyżowaniu z ul. Marchołta są właśnie przedmiotem analizy biura miejskiego inżyniera ruchu. 90-sekundowa częstotliwość odjazdów tramwaju to częstotliwość maksymalna, co oznacza, że infrastruktura będzie przystosowana do kursowania tramwajów w tak krótkich odstępach czasu, jednak rozkłady jazdy będą dostosowywane do prognozowanej frekwencji w konkretnych godzinach przez Zarząd Transportu Publicznego. Celem projektu jest znalezienie rozwiązań, które będą optymalne dla wszystkich użytkowników ruchu: pasażerów, pieszych, rowerzystów i kierowców.
- Czy jest możliwość przeanalizowania wariantu poprowadzenia tramwaju wzdłuż ul. Dobrego Pasterza w tunelu?
Odpowiedź: Finalizowana koncepcja budowy linii powstaje na podstawie projektu opracowanego i skonsultowanego m.in. z Radą Dzielnicy XV w 2017 roku, który nie przewiduje w tym miejscu odcinka tunelowego. Przedłużenie tunelu miałoby znaczący wpływ na czas i koszt przedsięwzięcia, jednak na wniosek Rady Dzielnicy XV Zarząd Dróg Miasta Krakowa rozpatrzy celowość analizy takiego wariantu.
- Czy na projektowanym łuku między ul. Bohomolca a ul. Jancarza będą zastosowane smarownice torowe w celu ograniczenia hałasu?
W przedmiotowym miejscu zostaną zainstalowane smarownice torowe.
- Czy po południowej stronie ul. Kniaźnina zostanie nasadzony szpaler zieleni, chroniący przed hałasem, o co wnioskowała Rada Dzielnicy XV?
Odpowiedź: Wąski szpaler drzew ma niewielki wpływ na ochronę przed hałasem, ale ma ogromne znaczenie z estetycznego punktu widzenia. Rodzaj i zakres nasadzeń we wskazanym miejscu, jak i na terenie całej inwestycji, określi projekt zagospodarowania zielenią, który będzie konsultowany z Zarządem Zieleni Miejskiej. Jego propozycja zostanie zaprezentowana jesienią.
- Gdzie pojawią się ekrany akustyczne?
Odpowiedź: Trwa analiza akustyczna, na bazie której zaprojektowane zostaną odpowiednie środki ochrony przed hałasem. Decyzja środowiskowa wydana dla inwestycji w pewnych miejscach obliguje projektanta do lokalizacji ekranów akustycznych, w pozostałych miejscach nakazuje rewizję zakresu i rodzaju ochrony przed uciążliwością dźwiękową na podstawie wyników analizy.
- Ile potrwa budowa?
Odpowiedź: Kontrakt przewidziany jest na 40 miesięcy, z czego budowa na ok. 25 miesięcy. Jej rozpoczęcie planowane jest w I kwartale 2021 roku.
- Czy są planowane spotkania z mieszkańcami?
Odpowiedź: Partner Prywatny przewidział szereg kanałów kontaktu z mieszkańcami: infolinia czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 8-16 (nr tel. 722 22 00 88), e-mail (info@tramwajdomistrzejowic.pl), profil na FB. Planuje także działania informacyjne, m.in. kolportaż gazetek informacyjnych wśród mieszkańców czy spotkania konsultacyjne. O szczegółach poinformujemy na przełomie sierpnia/września.
- Skąd kwota inwestycji równa 1,1 mld zł?
Odpowiedź: Ok. 500 mln zł stanowią same nakłady inwestycyjne, czyli tyle kosztuje budowa tramwaju. Pozostała kwota to koszty utrzymania linii przez 20 lat i jej dostosowanie do wymogów Miasta po upływie tego okresu, za co będzie odpowiedzialny Partner Prywatny, a także koszty finansowania przedsięwzięcia, w tym koszty kredytu.
- Plany budowy tramwaju blokowały dotąd możliwość realizacji niektórych inwestycji dzielnicowych, m.in. budowy oświetlenia przy ul. Jancarza czy parkingu na terenie zielonym przy ul. Bohomolca. Kiedy będzie można je zrealizować?
Odpowiedź: Przed opracowaniem koncepcji projektowej nie było wiadomo, jak dokładnie będzie wyglądała zajętość terenu przez inwestycję, stąd – z uwagi na ryzyko kolizji – nie wydawano pozwoleń na podobne zamierzenia. Dziś, gdy koncepcja jest na etapie finalizacji możliwy jest powrót do planowania realizacji takich zadań.