Powstająca linia tramwajowa do Mistrzejowic to o wiele więcej niż tylko budowa torowiska łączącego istniejącą pętlę w Mistrzejowicach ze skrzyżowaniem ulic Mogilskiej i Jana Pawła II. To także projekt obejmujący przebudowę aż 335 kilometrów istniejącej infrastruktury.
Przebudowa infrastruktury podziemnej w dużym mieście to złożony proces, który wymaga zaangażowania wielu specjalistów. W północnej części Krakowa obejmuje ona modernizacje sieci wodociągowych, ciepłowniczych, kanalizacyjnych, gazowych, elektroenergetycznych i teletechnicznych, a także przebudowę Sudołu Dominikańskiego. Ich łączna długość wynosi aż 335 kilometrów. Przebudowa jest niezbędna, aby zapewnić mieszkańcom dostęp do bezpiecznej i trwałej infrastruktury.
Rodzaje przebudowywanych sieci:
- Sieci wodociągowe – przebudowane zostanie 5,23 kilometrów.
- Sieci ciepłownicze – przebudowane zostanie 1,02 kilometra.
- Sieci kanalizacyjne – przebudowane zostanie 9,41 kilometra.
- Sieci gazowe – przebudowane zostanie 2,92 kilometra.
- Sudół Dominikański – przebudowane zostanie 0,39 kilometra. Sudół Dominikański to podziemna rzeka, o której pisaliśmy tutaj.
- Sieci elektroenergetyczne – przebudowane zostanie 45,54 kilometra.
- Sieci teletechniczne – przebudowane zostanie 270,56 kilometra.
Przebudowa infrastruktury podziemnej to złożony proces, który wymaga precyzyjnego planowania i koordynacji działań. Prace prowadzone są z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa i odbywają się etapami. Po zakończeniu prac nad nowym elementem (np. rurą magistralną wykonaną z żeliwa sferoidalnego), następuje przepięcie, a następnie demontaż starej infrastruktury. Obecnie koncentrujemy się na tworzeniu nowej infrastruktury podziemnej, a przepięcia planowane są na okres poza sezonem grzewczym.
Sieci podziemne umieszcza się głównie pod chodnikami, ścieżkami rowerowymi oraz w pasach zieleni. Pozwala to na łatwy dostęp do instalacji w czasie naprawy lub prac konserwacyjnych. W przypadku naprawy nie wymaga to naruszania nawierzchni jezdni, co minimalizuje zakłócenia w ruchu drogowym.
Przebieg sieci podziemnych w zbliżeniu do budynków.