Mimo że budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic dopiero się rozpoczęła, a jej oddanie jest planowane na koniec 2025 roku, to z perspektywy pasażerów komunikacji miejskiej najważniejsze i najczęściej zadawane pytanie brzmi: gdzie będą zlokalizowane nowe przystanki tramwajowe? Odpowiadamy.
Na terenie inwestycji występuje nie tylko gęsta zabudowa mieszkaniowa, ale także obszary generujące duży ruch, takie jak strefy biurowe, centra handlowe, kino czy park wodny. W związku z tym lokalizacje przystanków zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić mieszkańcom jak najszerszy dostęp do tych miejsc.
Projekt zakłada budowę nowych i przebudowę istniejących przystanków tramwajowych, które umiejscowiono:
- na skrzyżowaniu al. Jana Pawła II i ul. Meissnera,
- w rejonie ul. Ugorek,
- w rejonie skrzyżowań z ulicami Mieczysława Pszona i Kazimierza Chałupnika,
- w rejonie ronda Młyńskiego (przystanek podziemny),
- w rejonie ronda Polsadu (przystanek podziemny),
- w rejonie ronda Barei, przy ul. Dobrego Pasterza,
- przy ul. Dobrego Pasterza w rejonie ul. Krzesławickiej,
- przy ul. Bohomolca w rejonie ul. Kniaźnina,
- przy ul. Jancarza w rejonie Osiedla Oświecenia,
- na przebudowanej pętli Mistrzejowice.
Każdy przystanek będzie wyposażony w wiatę chroniącą przed słońcem i deszczem. Dodatkowo tam, gdzie było to technicznie możliwe, na peronach tramwajowych i autobusowych zaprojektowano nowe nasadzenia. Dzięki wykorzystaniu specjalnego systemu antykompresyjnego, korzenie klonów pospolitych ‘Globosum’ będą miały swobodną przestrzeń do rozwoju pod chodnikiem i jezdnią.
Do przystanków podziemnych okolicy Ronda Młyńskiego i Ronda Polsadu będzie się można dostać schodami tradycyjnymi, windami i schodami ruchomymi. W przestrzeniach podziemnych przewidziane są rampy i miejsca do wsiadania przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami [więcej informacji].
Zamiast pisać “w rejonie”, co jest szerokim pojęciem, lepiej by było podać miejsca w stosunku do aktualnie istniejących przystanków autobusowych w stylu: “X metrów na wschód/zachód od istniejącego przystanku Y w kierunku Z”. Chociaż zamieszczona mapka jako-tako to pokazuje. Ważniejsze od metrów są dojścia ze wszystkich stron.
Pozdrawiam.
Dziękujemy za uwagę. Dokładną lokalizację przystanków można też podejrzeć na skanach Planu Zagospodarowania Terenu, który znajduje się na naszej stronie: https://www.tramwajdomistrzejowic.pl/materialy-na-spotkania-informacyjne-z-mieszkancami/
Perony tramwajowe oznaczone są kolorem różowym.
W jakim celu usuwane są drzewa na odcinku, w którym linia tramwajowa ma być prowadzona pod ziemią?
Wycinka zieleni spowodowana jest również przez przebudowę sieci podziemnych instalacji kolidujących z planowaną infrastrukturą. Projekt uwzględnia szereg wymagań technicznych, w szczególności gestorów sieci np. w zakresie odległości projektowanych sieci podziemnych od istniejących drzew. Warto pamiętać, że podziemne instalacje wymagają regularnej konserwacji, inspekcji i napraw. Projektant musi przewidywać potencjalne prace związane z utrzymaniem i napraw na lata do przodu.
Witam. Czy przystanek na Os. Piastów będzie połączony z nowym tramwajem do Mistrzejowic?
Z technicznego punktu widzenia możliwe jest, aby tramwaje kursowały od Os. Piastów przez pętlę Mistrzejowice aż do centrum. Jednak o tym jakie linie zostaną skierowane na trasę zdecyduje w przyszłości Zarząd Transportu Publicznego. Ostateczne decyzje w tym zakresie jeszcze nie zapadły i będą uzależnione od kształtu sieci komunikacji miejskiej w Krakowie w momencie zakończenia budowy i oddania nowej linii.
Tylko po to zdecydowaliście nam całą okolicę, by wybudować dodatkowe połączenie do Tauron Areny?! Miał być szybki tramwaj do centrum miasta a jest kolejną linia, by młodzi mogli sobie bezpośrednio jeździć na koncerciki? Wycieliście setki drzew, niektóre liczące ponad 40 lat, zdemolowaliście trawniki i bezpowrotnie zniszczyliście i zabraliście jedyne skrawki zieleni, gdzie można było pospacerować z psem, pokarmić ptaki czy pograć w piłkę. Osoby, które podjęły tak głupią decyzję powinny ponieść za to konsekwencje!
Nowa linia tramwajowa będzie wygodniejszym środkiem transportu nie tylko dla młodzieży, ale dla wszystkich mieszkańców Mistrzejowic i Prądnika Czerwonego i skróci dystans między tą północną dzielnicą, a centrum miasta o ok. 12 min. Przyczyni się również do redukcji ruchu samochodowego oraz poprawa jakości powietrza w śródmieściu.
Prosimy o nie kłamanie, że skróci się przejazd o 12 minut. Istnieje linia 482 jadąca niemalże po identycznej trasie co nowy tramwaj, jedyną różnicą jest to, że jedzie prosto w kierunku ronda Mogilskiego, zamiast nadrabiać trasy przez Wieczystą.