Linia tramwajowa do Mistrzejowic pokona aż dwa krakowskie ronda bezkolizyjnie – pod ziemią. Pokonywanie różnicy poziomów nie dla wszystkich jest łatwe, a dla części użytkowników może być wręcz niemożliwe. Dlatego projekt przewiduje bezpieczne windy i schody ruchome.
Dostęp do poszczególnych kondygnacji podziemnego przystanku Rondo Polsadu, z którego w ciągu godziny może skorzystać nawet 1600 pasażerów zapewnią przede wszystkim schody tradycyjne. Projekt przewiduje jednak także sześć par schodów ruchomych, a więc aż 12 biegów. Gdyby tak połączyć je w jeden ciąg, zaprowadziłyby pasażerów na wysokość ok. 60 m, czyli aż na Wieżę Mariacką!
Wracając na ziemię: schody będą nachylone pod kątem 30 stopni, a ich szerokość użytkowa wyniesie 1m. Dla bezpieczeństwa krawędzie poszczególnych stopni oznaczone zostaną kontrastowym kolorem, a ciągi wyposażone w dynamiczną sygnalizację świetlną zakazująca lub dopuszczająca wejście na schody. Dodatkowo praca schodów będzie całodobowo monitorowana przez system BMS, a także nadzorowana przez wykwalifikowany personel przystanku.
Windą na peron
Do podziemi nowoczesnego przystanku będzie się można dostać również windami. Choć przeznaczone dla każdego użytkownika, dedykowane są szczególnie osobom starszym, z ograniczoną mobilnością oraz opiekunom z dziećmi w wózkach. Nie zabraknie udogodnień dla osób niewidomych. Przyciski na sterowania wewnątrz oraz na panelu przywołania zostaną wyposażone w alfabet Braille’a. Pojawi się również system informacji głosowej.
Wymiary wind umożliwiają swobodne przemieszczanie się większej grupy pasażerów – tych z walizkami, bagażami, plecakami, a także umożliwią przewóz rowerów. Jako dodatkowe udogodnienie projektanci przewidzieli na przykład podgrzewane progi drzwiowe ułatwiające otwieranie i zamykanie drzwi w okresie zimowym, kiedy naniesiony śnieg może zamarznąć. A podłogi? Pod stopami pasażerowie zobaczą płyty kamienne harmonizujące z pozostałymi posadzkami. Windy zaprojektowano także na przystanku Rondo Młyńskie znajdującym się na poziomie -1, ale w półotwartym, zabezpieczonym wykopie.
Technologia na wiele lat
Wnętrza kabin zostaną wykończone w wykonaniu wandaloodpornym ze stali nierdzewnej. Będą monitorowane, a sygnał wizualny będzie transmitowany do pomieszczenia nadzoru 24/7. Dla bezpiecznego i skutecznego działania zarówno windy, jak i opisywane wcześniej schody ruchome będą regularnie konserwowane i kontrolowane. Posłużą pasażerom przez wiele lat!
[…] musi również zapewnić sprawność systemu przeciwpożarowego, monitoringu, oświetlenia, schodów ruchomych i wind, jak i pilnować czystości i odśnieżać dojścia do tunelu w sezonie […]
[…] tunnel, the private partner must also ensure that the fire protection system, monitoring, lighting, escalators and elevators are in working order, as well as keeping an eye on cleanliness and clearing snow from the tunnel […]